‘Normaltasun berriak‘ errealitate birtuala eta areagotua bezalako tresnak behar batean bihurtu ditu enpresa askotan. Bidaiatzeko zailtasun handiak eta kontaktuak gutxitzeko ahaleginek tresna horien eskaria bultzatu dute, koronabirusen garaian aurrez-aurreko dimentsio berri bat ematen baitute.
Innovae enpresa teknologiko gisa sortu zen 4.0 industrian aurrerapausoak eman nahi dituzten konpainiei errealitate areagotuko eta errealitate birtualeko soluzioak emateko. Denborarekin, Donostiako konpainiaren barruan Eywa ‘Venture builder‘a sortu zen. “Enpresak sortzen dituen enpresa” bat da hau, teknologia eta soluzio horiek industriatik haratago beste sektore batzuetara eramateko helburua duena. 16 urte hauetan, Pablo Ayala Innovae-ko buruak nabarmendu duenez, enpresak eta Eywak 350 proiektutan lan egin dute, 15 enpresa berrirekin eta 50 profesional baino gehiagorekin, errealitate birtual eta areagotuko ekosisteman lana gauzatzen.
Ayalak azaldu duenez, “errealitate birtuala eta areagotua bezalako teknologiak nahiko garatuak daude, eta bideokonferentzia hutsa baino haratago doazen funtzioak egiten dituzte”. Pandemiaren lehen hilabeteetan, mota honetako zerbitzu asko eskatu dituzte enpresek, baina koronabirusak dakarren “krisi ekonomikoak aurrerago eskari maila altu horretan eragina izan dezake”, Ayalaren aburuz. Nolanahi ere, “egiaztatu da Covid19aren testuinguruan enpresek digitalizatzeko premia argia izan dutela eta premia horrek konpainia guztiak eragingo diela“.
Areagotutako errealitatea %50eko gorakada izaten ari da, 2019an 18.000 milioi euroko fakturazioarekin. Arrazoi nagusiak “gailuak izaten ari diren garapena, prezioak, teknologien garapen-maila eta 5Gk dituen erabilerak dira“, azaldu du Ayalak.
Innovaeren unibertsoan hainbat tresna sortu dira, hala nola Educarealityren skoobi.es, pandemiaren aurretik ikasgeletan bertan erabili izan dena eta konfinamenduan zehar etxeetatik erabilgarri izan dena. Educareality gela birtual bat da, unitate didaktikoak dituena (30.000 objektuko datu-basea du), eta ikasleak ikasitakoa praktikan jartzeko aukera ematen duena, plataforman sartuz. Kasu batzuetan, benetako gela digitalizatzea erabaki da, ikasleek beren ohiko klasean daudela sentitzeko xedearekin. Horren ondorioz, “ikasteko eremu argi batean murgiltzen dira“.
Irakaskuntzan errealitate birtualaren erabilera zabaltzen ari da, baita lan-arloan ere: “Zeregin konplexu eta arriskutsuetarako edo arriskuen prebentziorako” entrenamenduak dira, eta prestakuntza birtualeko gela batean egiten dira, langilea gidatzen duen eta bakoitzaren beharretara egokitzen den laguntzaile batekin. “Ingurune birtual batean istripu bat izateak ingurune erreal batean gerta daitekeenaz sentsibilizatzen laguntzen dizu”, azpimarratu du Ayalak; izan ere, etxean praktikatu ahal izateko ekipo eramangarriak daudela gogorarazi du. Benetako irakasleak prestakuntza-gela berera konektatu daitezke, ikasten ari den pertsonari laguntza emateko. “Ingurune birtual batean ikasgela batean baino lau aldiz azkarrago ikasten da”, adierazi du Innovaeko arduradunak, izan ere “hobe da zuk gauzak egitea beste norbaitek nola egiten duen ikustea baino”.
“Normaltasun berrian bizi ditugun arazoak eta mugak konpontzen dituzte”, azpimarratu du Ayalak sektorearen gorakada azaltzeko.
Mantentze-lanak eta urrutiko laguntza
Irakaskuntzatik urruneko laguntza teknikora ailegatuta, zailtasun asko sortu dira aurtengo testuinguru berriarekin. Lehen, soilik fabrika bat in situ bisitatuz edo bezeroak zeuden lekura bidaiatuz konpontzen ziren arazoak. Makina bat martxan jartzeko prozesuak eta mantentze prozesu guztiek denbora daramate errealitate handiagoaren bidez konpontzen, baina egoera berriaren ondorioz, “gauza batzuk egiteko modu bakarra” izan da.
Urrutiko laguntza denbora errealean erabiltzen duten enpresak ugariak dira (bideokonferentzia bat egiten da pertsona aditu batekin makina jakin bati gertatzen zaiona konpontzeko eta grafikoak, hizkuntza-itzulpenak eta abar partekatzeko) eta baita errealitate areagotuko prozedura gidatuak – aditu baten presentziarik gabe, aldez aurretik digitalizatzen baitira ezagutza eta eragiketak, teknikariak prozedurak karga ditzan, pausoz pauso egin beharreko urratsa dena – erabiltzen dituztenak. Ayalak azaldu duenez, zeregin konplexuetako produktibitatea % 40raino igotzen da, muntaketa-denborak % 50 murrizten dira eta ikuskapenak % 80 azkarrago egin daitezkeela.
4.0 industria, teknologia adimendunak eta material aurreratuak inplementatuz, SPRI Taldearen lehentasunetako bat da, eta hori lortzeko SPRIren aldetik lotura teknologiko bat bezala jarduten dugu, euskal enpresek 4.0 soluzioak eskura ditzaten, hala nola laguntzak eta prozesu osoan zehar arlo horretako profesionalen laguntza. Informazio gehiago hemen.
ETEentzako, merkatuak dibertsifikatzeko, atzerriko bekak, nazioarteko lizitazioak, itzuli beharrik gabeko dirulaguntzak esportazioak sendotzeko, ezarpenak egiteko laguntzak edo nazioartekotzeko prestakuntza espezifikoa.
Interesgarria, ezta?