Digitalizazioa eta datuen analisia gero eta gehiago agertzen dira sektore guztietan, eta mugikortasuna ez da sektore horietatik kanpo geratzen. Datik enpresa gipuzkoarra erreferentea da arlo hauetan, 2008tik garraio aplikazioen garapenean espezializatu baita. “Gure inkonformismotik jaio zen, gure erosotasun eremutik irten nahi izatetik. Administrazio publikoan eta Euskal Herriko Unibertsitateko ikerketa-proiektuetan lan egiten genuen, eta haietako baten ondorioz negozio-nitxo bat ikusi genuen Garraioaren Kudeaketa Sistemetan”, azaldu du Iñigo Odriozolak, zuzendari kudeatzaileak. Hark Iñigo Etxaberekin batera sortu zuen Datik Donostian duela 13 urte (orduan Innovate and Transport izena zuen).
Odriozolak azaldu duenez, “teknologia berriek, hala nola Gauzen Internetek (IoT) eta Cloud-ek, mugikortasunaren kalitatea, efizientzia eta segurtasuna hobetzeko aukera ematen zuten”. 2012an, enpresa Datik izatera pasatu zen, eta Irizar Taldean sartu zen. “Ordutik, Datik mugitzen duena garraio publiko iraunkorra, segurua eta kalitatezkoa sustatu ahal izatea da”, gaineratu du. Donostia eta Querétaroko (Mexiko) eta Sheffieldeko (Erresuma Batua) ordezkaritzen artean 40 langilek osatutako plantillarekin, laguntza eta operazio sailak ordezkaritza ezberdinen artean banatzen dira, proiektuei tokiko euskarria emateko.
“Oso talde prestatua da arlo guztietan, eta Datikek etengabe egiten dio aurre teknologien eguneratzeari, gero eta azkarrago gertatzen den zerbait”. Horri esker, enpresak arrakastaz eskaintzen die zerbitzua garraio-operadoreei, bai pertsonei bai salgaiei, kostuak murrizten, kalitatea hobetzen eta segurtasuna handitzen laguntzeko. “Ibilgailuan instalatzen den elektronika bat diseinatu eta fabrikatzen dugu (DCB – Datik Computing Brain), sentsoreen informazioa zentralizatzen duena, periferikoak integratzen dituena eta hodeiko zerbitzuarekin komunikatzen dena”, azaldu du Odriozolak.
Negozio-eredu horretatik abiatuta, Datik enpresak produktu eta zerbitzu espezifikoak sortzen ditu hainbat arlo operatibotan, hala nola garraio publikorako ustiapenerako laguntza-sistemetan (SAE), flota elektrikoak eta ez-elektrikoak monitorizatzeko sistemetan, haien kudeaketa optimizatzeko, eta flotaren nekeak eragindako istripuak prebenitzeko sistemetan (MagicEye produktuarekin).
Enpresak egoitza nagusia Miramongo Parke Teknologikoan du, eta zazpi herrialdetan dago. Gainera, ordezkaritzek nazioarteko proiektuen euskarri bezala lan egiten dute. Parte hartu duen proiektu guztien artean, Odriozolak bi nabarmenduko lituzke: lehena, bere lehenengo bezero handiarentzako Ustiapenerako Laguntza Sistema (SAE), Leongo Flecha Amarilla Taldearentzat, Guanajuaton (Mexiko). “Bi urtetan, 2017an, 800 autobus baino gehiago instalatu ziren, eta horiek izan ziren gure lehen erreferentzia nagusiak. Kontrol-zentrotik flota monitorizatu eta kontrolatzen dute, itsasontzi barruko kamerak bistaratzen dituzte eta gidariarekin komunikatzen dira”, zuzendari kudeatzaileak azaldu duenez.“Proiektu horrek, besteak beste, aukera eman zigun Pueblako SAEren esleipendunak izateko, 2019an; TUVISAren (Gasteizko hiri-autobusak kudeatzeko udal-enpresa) SAEren eta geltokietako 120 informazio-pantaila baino gehiagoren esleipendunak izateko; eta baita Lisboako metropoli-eremuan 2021ean 1.425 autobus hornitzeko, instalatzeko eta martxan jartzeko proiektua guri esleitzeko ere”, gehitu du. Enpresarentzat, azken proiektu hau bere historiako anbizio handienekoa da.
Odriozolak nabarmentzen duen bigarren proiektua MagicEye produktua merkaturatzea da, gidaria nekearen edo distrakzioaren ondorioz arrisku-egoeretan babesten duen sistema, beranduegi izan baino lehen ohartaraziz. “Ikusmen artifiziala erabiltzen duen sentsore batek begi itxitura luzeak, deskuiduak eta maniobra anomaloak detektatzen ditu. Gure hodeiko zerbitzura konektatuta, iPanel-era, 24/7 zerbitzua eskaintzen dugu gerta daitekeen edozein istripu-arrisku monitorizatzeko. Produktu hori dagoeneko martxan dago Londresen, eta bertan parte hartzen dugu errepidean 0 heriotza izateko helburuarekin”, azaldu du.
Ehun enpresa baino gehiago fidatu dira Datik-ez, 10.000 ibilgailu baino gehiagok dituzte beren segurtasun-sistemak, 160 milioi kilometro baino gehiago egin dituzte iPanelera konektatutako ibilgailuek eta ia hiru milioi litro erregai aurreztu dituzte beren sistemara konektatutakoek, besteak beste.
SPRI Taldearen helburuetako bat euskal enpresen eraldaketa digitala da. Besteak beste, Basque Industry 4.0, BDIH Konexio, Zibersegurtasun Industriala, Enpresa Digitala edo Inplantalariak laguntza-programen bidez bultzatzen du. Aurkitu hemen eskuragarri dauden laguntza guztiak.
ETEentzako, merkatuak dibertsifikatzeko, atzerriko bekak, nazioarteko lizitazioak, itzuli beharrik gabeko dirulaguntzak esportazioak sendotzeko, ezarpenak egiteko laguntzak edo nazioartekotzeko prestakuntza espezifikoa.
Interesgarria, ezta?