Alerion une oso onean dago. Donostiako ‘startup’ ak dron autonomoak erabiltzen ditu azpiegituren doitasun handiko bikoizketa digitalak sortzeko eta eguzki-zentraletan, turbina eolikoetan eta findegietan egindako ikuskapenen bidez kalte automatizatuen ebaluazioa aztertzeko. Duela aste gutxi bi sari jaso du South Summit jaialdian: ‘Jasangarriagoa’ den proiektuari eta ‘Energy & Sustainability’ bertikalaren irabazle. Bi sari hauek nabaritasuna eman diote, eta “elkarrizketak izateko aukera ematen digute, batez ere inbertitzaileekin, gure hurrengo finantzaketa-erronda irekitzen dugunerako” aurreratu du Oier Peñagaricanok, Alerionen CEO.
Gainera, Repsol Fundazioaren Ekintzaileen Funtsak bizkortzeko akordioa iragarri berri du. Momentuz, lankidetza honen helburua, Repsol Corporate Venturing-en Robotika Hub-aren esparruan, “gure teknologia ezartzea izango da, zenbait erabilera-kasutan” adierazi du Peñagaricanok. Akordio horri esker, soluzioak eskaini ahal izango dizkiote sektore petrokimikoari; izan ere, “sektore horretan eskari handia dago eta etorkizuna ikusten dugu, bai findegietara bideratuta, bai ‘offshore’ itsas egituretarako”. Repsolek gogorarazi duenez, “Alerionekin dugun lankidetza horren bidez, horrelako irtenbideen erabilera aktibo industrialetara zabaldu nahi dugu, ikuskapen-lanak digitalizatuz eta gure instalazioetan eta instalazioetan robotizazioa sustatuz”.
Alerionek eskaintzen dituen zerbitzuei balio erantsia ematen dien elementuetako bat dronentzako doitasun handiko nabigazio-teknologia autonomoa garatzea da, adimen artifizialeko tresnetan oinarrituta. “Drona aztertu beharreko egitura aurkitzeko gai da, bertara 1-5 metroko distantziara hurbiltzen da eta azpiegitura horren egoerari buruzko datuak eta irudiak hartzen ditu. Gure dronek datuak hartzen dituzte, eta gero, gainera, neurona-sareak dituzte kalteak detektatzeko. Orduan, oso distantzia laburrean egiten du egitura, kalitate handiko eta oso bereizmen handiko datuak lortzeko aukera ematen diona, eta analisia egiten du” argitu du Peñagaricanok.
Informazio horri esker, findegietan edo aerosorgailuetan ikuskapenak egin daitezke, “anomaliak eta kalteak detektatzeko, identifikatzeko eta egituran aurkitzeko, zehazki non dauden, zer tamaina duten eta zer larritasunekoak diren jakiteko”. Lortutako datuei esker, industria bakoitzaren estandarrak betetzeko edo biki digitalak garatzeko txostenak sor daitezke fotogrametria eta LiDAR puntu-hodeien bidez. Azken kasu horretan, datuak eta adimen artifiziala konbinatzen dira irudikapen fidela eskaintzeko eta huts egiteko moduak iragartzeko. Izan ere, Gipuzkoako ‘startup’ horren ardatza eolikoa, fotovoltaikoa eta oil & gasa dira, eta “horiek dira gure ikuskapen-soluzioak gehien eskatzen dituztenak”, argitu dutenez.
Gaur egun, dronen teknologia garatua da, baina oraindik erronka batzuei aurre egin behar die. Horietako bat hegaldi-autonomian eta baterien iraupenean oinarritzen da. Dena dron motaren, tamainaren, bateriaren gaitasunaren eta egin beharreko lanen araberakoa da, baina, oro har, dron profesional baten autonomia 25 eta 40 minutu artekoa da. Alerionek azpimarratzen duenez, beste erronketako bat sentsorikaren esparrua da: “Dronak kamera termikoak edo LiDAR edukitzeaz gain, interesgarria litzateke 3D neurketa-teknologiak, kontaktu bidezko ultrasoinuen teknologiak, xerografia eta bestelako teknologiak izatea goi-tentsioko lineetan deskargak ikusteko, neurketa elektromagnetikoak egiteko helburuarekin. Sentsorika asko ari da garatzen, eta dronei begira, tresna horiek miniaturizatzea da daukagun erronka, gutxiago pisatu daitezen eta bere erabilera errazagoa izan dadin”.
Lehen aipatutako aitorpen eta akordioak alde batera utzita, azken hilabeteak oso lan handikoak izan dira Donostiako konpainiarentzat, diziplina anitzeko alderdiak jorratzen dituzten 23 profesionali lana ematen baitie, hala nola datuen analitika, adimen artifiziala edo ikusmen artifiziala. ‘Instrumento PYME’ elkarteak finantzatutako proiektu europar bat amaitu berri dute, ‘Offshore’ parke eolikoak (itsasoan eraikitakoak) ikuskatzeko dron bat garatzeko helburuarekin. Halaber, pandemian zehar, proiektuak lortu dituzte Mexikon, Txilen edo Ukrainan, besteak beste, Basque Trade & Investment Nazioartekotzeko Euskal Agentziari esker. Eusko Jaurlaritzaren sozietate publiko hori SPRIren nazioarteko zerbitzuen eta Eusko Jaurlaritzako Garapen eta Azpiegitura Saileko Nazioartekotze Zuzendaritzaren bat-egitearen ondorioz sortu zen. “Asko lagundu digute pandemia garaian, Europar Batasunetik kanpoko herrialdeetan partner-ak aurkitzeko, eta haiekin egin ahal izango ditugu proiektuak, adierazi du Alerioneko CEOk.
Donostiako ‘startup’ -a Europako Garapen Funtsak (EGEF) Eusko Jaurlaritzaren Hazitek Programaren bidez finantzatutako proiektu batean murgilduta dago gaur egun. Proiektu hori aerosorgailuen ‘offshore’ sektore flotatzailera bideratuta dago, eta bertan aireko zein urpeko robotikaren zatia burutzen dute.
Etorkizunari begira, Alerionen erronkak “haztea eta nazioarteko proiektuak egitea” dira. “Nazioartean posizio garrantzitsuagoa izan nahi dugu. Hori guztia, teknologia garapena alade batera utzi gabe, gero eta irtenbide aurreratuagoak eskaintzeko, bai dronei dagokienez, bai datuen analitikari dagokionez” adierazi du Oier Peñagaricanok.
Euskal enpresen nazioarteko proiektuak bultzatzea da SPRI Taldearen helburuetako bat; izan ere, Basque Trade and Investment Nazioartekotzeko Euskal Agentziaren bidez, leihatila bakarraren bidez bere baliabide eta laguntza guztiak jartzen ditu enpresen eskura, adibidez Elkartu, Gauzatu edo BEINT eta Global Training Bekak.
ETEentzako, merkatuak dibertsifikatzeko, atzerriko bekak, nazioarteko lizitazioak, itzuli beharrik gabeko dirulaguntzak esportazioak sendotzeko, ezarpenak egiteko laguntzak edo nazioartekotzeko prestakuntza espezifikoa.
Interesgarria, ezta?