Grupo Tegor Bilboko lokal txiki batean jaio zen, eta gaur egun bost kontinenteetako berrogeita hamar herrialdetan baino gehiagotan dago. Horrela, Zamudiotik, bere “sektoreko lehen mailako multinazionalen aurka” lehiatzen da, Gorka Rubio Lavin CEOaren arabera. Enpresak kosmetikatik kirol-osagarrietara arteko soluzioak garatzen ditu, osasun-esparrutik igaroz: “Azido hialuronikoko produktu-lerro bat garatu dugu paziente onkologikoen gaixotasun dermikoak tratatzeko”.
Ia 30 urteko ibilbidea. Noiz eta non jaio zen Grupo Tegor?
Gaur egun denaren ernamuina 1993an sortu zen, Bilboko Alde Zaharreko lokal batean. Medikuntza naturaleko hainbat profesionalek, gure ariketa biziberritzeko eta duintzeko asmoz, noraino irits gintezkeen jabetzea baino ilusio handiagoz ekin genion ibilbideari.
Bilakaera izugarria izan da, orduan. Nolakoa izan da hazkunde hori?
Hasierako proiektu hark zerikusi gutxi du gaur egun garenarekin. Ia artisau-makineria zuen lokal txiki hartatik Zamudioko (Bizkaia) industrialdeko 8.000 m²-tik gorako instalazioetara igaro gara. Instalazio horietan, injektagarriak (‘medical devices’), sendabelarrez egindako sendagaiak, osasun-produktuak, osagarri dietetikoak, kirolerako gehigarriak edo produktu kosmetikoak ekoizteko behar diren baimenak, ezagutza eta tresnak ditugu. Bilakaera izugarria eta oso ona izan da, eta horri lagundu dio gaitasun eta kaudimen handieneko giza taldea izateak.
Zenbat pertsona ari dira lanean gaur egun talde horretan?
150 langile inguru ditugu, baina kopuru hori aldatu egin daiteke dauden lan-punten arabera. Medikuak, farmazialariak, biologoak, kimikariak, produkzioko langileak, administrazioa, zerbitzu zentralak, merkataritza-saila eta abar.
I+G+Bri esker, Grupo Tegor enpresa puntakoa eta berritzailea da. Zer garrantzi eman zaio?
Funtsezkoa da. Ibiltzeaz gain, gero eta azkarrago egiten saiatu behar dugu, eta, alde horretatik, I+G+Bra bideratutako baliabideak funtsezkoak dira. Horrela, pertsonen zaintza eta ongizate integralerako irtenbide gero eta seguruago eta eraginkorragoak eskain ditzakegu, eta lan egiten dugun kanal ezberdinetan (farmazia-bulegoetan, zentro dietetikoetan edo estetika-zentroetan, batzuk aipatzearren) pribilegiozko posizioa bermatu.
Zer ekarri du, bada, inbertsio horrek?
Gure jarduera garatzen dugun sektoreetan erreferente bihurtzeko aukera eman digu. Adibide batzuk aipatzearren, hodiak ontziratzeko gure bigarren lerroa aipatuko nuke; zorroak ontziratzeko bi lerro berri -bai hautserako, bai emultsioetarako-; prozesu industrialak hozteko sistemaren garapena eta inplementazioa; edo injektagarrien eremu espezifiko berri baten irekiera. Azken ekintza horri esker, farmazia-ziurtagiria duten soluzio injektagarriak ekoizteko gaitasuna duten laborategien zirkulu txiki eta hautatuan sartu gara, eta Sendagaien eta Osasun Produktuen Espainiako Agentziaren (AEMPS) baimena lortu dugu III. motako produktu injektagarriak fabrikatzeko.
Zein beste alderdi nabarmentzen ditu Grupo Tegorrek bere sektorean?
Nire ustez, gure abantaila bereizgarrietako bat da berezko produkzio-zentroa duen farmazia-laborategi bat izatea, eta horrek aukera ematen digu gure portfolioetan ditugun produktu gehienak zuzenean egiteko, kanpoko produkzio-zentroetara jo beharrik gabe. Horrek prozesu guztiak erabat kontrolatzea ahalbidetzen digu, eta horrek, zalantzarik gabe, produktuaren azken kalitatea dakar, gure zigilu bereizgarrietako bat.
Era berean, hirugarrenei fabrikatzeko dugun gaitasuna ere nabarmentzen da, fase guztiak gauzatzeko aukera eskainiz: produktuaren diseinutik eta garapenetik hasi eta fabrikatu eta biltegian jarri arte. Benetan, uste dut gaur egun laborategi gutxik dutela gure maniobra-gaitasuna.
Grupo Tegorrek sortutako zein soluzio berritzaile nabarmenduko zenituzke?
Ia hiru hamarkadako ibilbidearen ondoren, batzuk izan dira. Berrienetako bat esatearren, CBD bidezko produktuen ekoizpenean eta merkaturatzean aitzindariak izatea aipatuko nuke, osasunaren eta ongizatearen arloko puntako osagaietako bat baita gaur egun, eta gu 2015ean hasi ginen. Horri esker, produktu-sorta zabala garatu ahal izan dugu, hainbat premia terapeutikori erantzuteko.
Eta osasun-mailan, adibidez, unibertsitate-ospitaleekin izandako lankidetzari esker, punta-puntakoak izan gara pisu molekular handiko azido hialuronikoko produktuen garapenean eta elaborazioan, paziente onkologikoen gaixotasun dermikoak tratatzeko.
Grupo Tegorren nazioarteko presentzia ere garrantzitsua da
Bai, bost kontinenteetako ia berrogeita hamar herrialdetan gaude, hala nola Australian, Kanadan, Txinan, Hego Korean, Estatu Batuetan, Indonesian, Ingalaterran, Kuwaiten, Mexikon, Turkian, Tunisian… Kasu batzuetan, merkatu oso lehiakorretan gaude, eta horietan sartzeko legedia oso zorrotza da. Guk lortu dugu, eta, zugandik zugana, Zamudioko gure instalazioetan garatutako eta fabrikatutako produktuekin lehiatzen gara, sektoreko lehen mailako multinazionalen aurka.
Noiz hasi zen hedapen hori?
Ia hasieratik argi izan dugu ez ginela merkatu nazionalera mugatuko, horrek, jakina, hazteko aukerak mugatzea esan nahi zuelako. Horregatik, laster hasi ginen gure jarduera garatzen dugun sektoreetako nazioarteko azoka nagusietara joaten, gure produktuak ezagutzera emateko. 1997an, Venezuelara edo Brasilera esportatzen genuen, eta bi urte beranduago, Hong Kongera, baina aurrerapauso handia, nazioarteko merkatuari dagokionez, 2001ean eman genuen, Mexikon sukurtsal bat ireki genuenean; ondoren, mundu osoan zehar zabaldu dira banaketa-sareak. Tegor Taldearen buru izan naizen sari handienetako bat da norbait, milaka kilometrotara, guregana etortzen denean, gure produktuak bere herrialdean banatu nahi dituelako. Gauzak ondo egiten ari zaren froga garbia da, eta aurrera jarraitzeko pizgarri bikaina.
Eta orain, epe ertain-luzean, zer helburu ditu enpresak?
Gureak, beste edozein enpresa-proiektuk bezala, haztea eta sendotzea du helburu nagusi. Horretarako, arreta berezia jartzen ari gara kosmetika profesionalaren eta farmaziaren dibisioetan; izan ere, ikusten dugu gizartean gero eta kezka handiagoa dagoela norberaren zaintzarekin, batez ere edertasunarekin eta osasunarekin. Hala ere, ez ditugu bistatik galtzen gainerako dibisioak, dietetika eta fitoterapia, esaterako; izan ere, duela gutxi hainbat merkaturatze egin ditugu, salmenta-indarrari aurkeztu dizkiogunak eta etengabe eta modu iraunkorrean hazten jarraitzeko aukera emango digutenak.
SPRI Taldeak euskal enpresen I+G bultzatzen du tresnekin, aktiboekin, laguntzekin, lantalde eta aliantzekin, ikerketa sustatzeko eta teknologia berriak sortzeko. Elkartek, Emaitek edo Hazitek bezalako I+Grako laguntza programak kontsulta itzazu.
ETEentzako, merkatuak dibertsifikatzeko, atzerriko bekak, nazioarteko lizitazioak, itzuli beharrik gabeko dirulaguntzak esportazioak sendotzeko, ezarpenak egiteko laguntzak edo nazioartekotzeko prestakuntza espezifikoa.
Interesgarria, ezta?