Merkatu-azterketak ezinbesteko tresnak dira enpresen marketin-estrategiak taxutzeko. Hala ere, kontsumitzailearen erabakiak ulertzeko erabiltzen diren metodo tradizional gehienek, hala nola Focus Group-ek edo inkestek, testuinguru-joera dute, izan ere, desberdintasun bat dago parte-hartzaileak/inkestatuak egingo duela esaten duenaren eta benetan egiten duenaren artean.
Arazo horri irtenbide bat emateko asmoz sortu zen 2021ean Veris Behavior, Errealitate Birtualaren murgiltzeko ahalmena erabiltzen duen start-up bat, murgiltze-denden barruan merkatu-azterketak egiteko. Horren bidez, Alekos Martínez enpresa gaztearen CEOak azaldu duenez, “kontsumitzaileak benetako erosketa-prozesuan dagoela sentitzen du, eta erantzun naturalak sortzen ditu estimulu birtualen aurrean”. Horrela, enpresak merkaturatu aurretik marketin-estrategiak baliozkotzea lortzen du, kontsumitzailearen beharrak eta lehentasunak ulertzea, eta aukera-eremuak aurkitzea.
Hori lortzeko, denda osoak edo horien zatiak diseinatzen dituzte, eta kontsumitzailea erosteko uneko testuinguruan kokatzen dute, produktuekin nola elkarreragiten duen eta erabakiak nola hartzen dituen ikusteko. Informazio hori neuromarketinari esker jasotzen dute, gaur egun, Eyetracking teknologia aplikatuta. “Horri esker, prozesu osoan kontsumitzailearen arreta non dagoen ikus dezakegu, data hori Bero-mapetan edo Gaze Maps-en irudikatuz. Baina hori ez da teknologia bakarra, laster beste tresna batzuk sartzea espero dugu, hala nola Aitortza Faziala, kontsumitzaileak erosketa-fase bakoitzean zer emozio sentitzen dituen aztertu ahal izateko”, zehaztu du Martinezek.
Orain arte, landu eta garatu duten ikerketa mota nagusia packaging berrien probari dagokio. Enpresa gaztearen CEOak bere teknologia baliozkotu duen proiektu berri bat azaldu du, SPRI taldearen BiC Gipuzkoa eta UP! Euskadi Programen laguntzarekin burutua izan dena: “Markaren produktu berriaren packaging-aren eraginkortasuna neurtu nahi genuen, produktu hori nola hobetu jakiteko eta produktua kokatzeko espazio optimoak zeintzuk ziren ikusteko. Horretarako, hiru fase zituen ikerketa bat jarri genuen martxan. Lehenengoan, benetako erosketa-prozesua simulatzen dugu, hau da, supermerkatu bat, bezeroaren produktuak eta lehiakideenak diseinatzen ditugu, eta lineal batean jartzen ditugu benetako prezioarekin. Kontsumitzaileari esan genion erosketa normalean egiten duen bezala egiteko, eta bezeroaren produktuaren eremura iristen zenean informazioa jasotzeko tresnak aktibatzen ziren. Erosketa amaitzean, bere erabakien zergatia galdetu genuen berehala. Bigarren fasean, kontsumitzailea produktuaren packaging-arekin birtualki elkarreragiten hasi zen, eta prozesu horretan zegoen bitartean zer alderdi hobetuko zituen galdetu genion; eta azterlana amaitzeko, hirugarren fase bat egin genuen, simulazio birtualetik kanpo zegoen elkarrizketa bat, alegia.
Ikerketaren emaitzek ondorioztatu zuten markak packaging berria diseinatzeko erabili zituen hipotesiak ez zirela betetzen ari. Era berean, lehiakideak emaitza hobeak zituela eta hori zergatik zen horrela identifikatu zuten, eta, gainera, packaging-aren errendimendua hobetzeko egin beharreko hobekuntza puntualak atera zituzten. Horrela, marka “‘insights’-etan oinarritutako erabaki estrategikoak hartzeko gai izatea lortu genuen, oso alborapen gutxirekin”, Martinezen esanetan.
“Gure ustez, merkatuen ikerketan Errealitate Birtuala, Errealitate Gehitua edo Adimen Artifiziala bezalako teknologien aplikazioak industria irauliko du. Gaur egun erabiltzen diren metodologia asko zaharkituta geratuko dira, eta kontsumitzailea iketzen ari ez diren enpresak atzeratuta geratuko dira”, Veris Behavior enpresako CEOaren esanetan. “Horri Adimen Artifizialaren ahalmen aurresalea gehitzen badiozu, kontsumitzaileak sortzen duen informazio guztia hartzeko eta bere portaera iragartzeko ereduak sortzeko gai dena, imajina dezakezu tresna horiek menderatzen dituzten enpresek zer abantaila izango duten lehiarako. Azkenean ulertzen dugu, ia industria guztietan bezala, teknologia menperatzen duena eta horretara egokitzen dena izango da txapeldun eztabaidaezina”, gaineratu du.
“4.0 marketina atzean utzi dugu eta 5.0 marketinaren aroan sartzen ari gara, non murgiltze unibertso berri bat sortuko den aukera askorekin. Kontsumitzaileak bizitza birtual berria izango du, eta ez du zertan bere ‘benetako’ bizitza islatuko, aktibo digitalak erosiko ditu, lan digitala izango du eta, funtsean, errealitate berri bat. Hau marketinerako eraldatzailea izango da, markek esperientzia murgiltzaile guztiz disruptiboak sortu ahal izango dituztelako eta informazioa biltzeko tresnak izango dituztelako. Hala ere, oraindik denbora falta da hori zehazteko. Asko falta da teknologia horietako batzuk demokratizatzeko, eta, beraz, pixoihaletan gaude, eta ia ez dugu marketina 5.0-ari buruzko ezer ikusi”, esan dute start-upetik.
Zuatzuko (Donostia) enpresa-parkean dagoen enpresak bigarren inbertsio-txanda itxi berri du, eta 88.000 euro lortu ditu, 2021aren hasieran 30.000 euro lortu ondoren. Gainera, SPRI Taldearen Bind 4.0 programan parte hartzeko hautagai gisa hautetsi dute. «Orain, gure lehentasuna talentu teknikoa kontratatzen jarraitzea da, gure teknologia hobetzeko eta bezeroari balio handiagoa emateko», adierazi du Martinezek. “Ondoren, gure merkataritza-prozesuaren hedapena dago. Gaur egun bost herrialde baino gehiagotan saltzen ari gara gure irtenbidea, eta balidazio komertzialeko prozesu batetik pasatzen ari gara. Eta, azkenik, 2022aren erdian edo amaieran (gure urteko helburuen arabera) itxi nahi dugun erronda askoz handiago baterako prestatu nahi dugu”, gaineratu du.
SPRI Taldeak laguntza integralaren bidez berrikuntza, ekintzailetza eta barne-ekintzailetza laguntzen ditu, ideiak merkatura modu arrakastatsuan irits daitezen. Aurrera, Basque Fondo, Bind 4.0, Ekintzaile edo Barnekintzailetza programen bidez egiten du hori. Informazio gehiago esteka honetan.
ETEentzako, merkatuak dibertsifikatzeko, atzerriko bekak, nazioarteko lizitazioak, itzuli beharrik gabeko dirulaguntzak esportazioak sendotzeko, ezarpenak egiteko laguntzak edo nazioartekotzeko prestakuntza espezifikoa.
Interesgarria, ezta?