Errealitate birtuala Industria 4.0 gaitzen duen teknologia da. Bere jatorria duela 70 urte baino gehiago eman bazen ere, azken hamarkadan aisialdiaz haratago soluzioak ezarri dira, langileen prestakuntzara bereziki bideratutakoak. Izan ere, Globaldatak, ‘Virtual Reality – Thematic Research’ txostenaren bidez, 2030ean errealitate birtualaren merkatua 28.000 milioi dolarrera iritsiko dela aurreikusten da, urteko % 13ko hazkunde-tasarekin.
Gorakada horren adibide da Ludus euskal enpresa. Urte gutxiren buruan, errealitate birtualaren neurrira proiektuak egiten zituen enpresa izatetik teknologia horren bidezko prestakuntzarako plataforma bat merkaturatzera pasatu da, SaaS harpidetza-eredu batekin. Denbora horretan, Espainian modu organikoan lan egitetik 15 herrialdetan lan egitera ailegatu da, eta bere lan-foku garrantzitsua Latinoamerikan du.
Ludusen plataforma langileei osasunarekin eta laneko arriskuen prebentzioarekin lotutako prestakuntza eskaintzea du. “Errealitate birtualaren bidezko prestakuntzaren Netflix” moduko bat, Jon Martínezek –CEOetako eta sortzaileetako batek – aitortzen duenez, erabiltzaileari aukera ematen diona plataforman sartzeko eta entrenatzeko prest dauden ariketen katalogo batean sartzeko, gai hauekin: “Su-itzalgailuen erabilera, altuerako lanen prebentzioa, zubi-garabien erabilera, eraikuntzako segurtasuna, norbera babesteko ekipamenduen kokapena, bihotz-biriketako bizkortze-ariketak, arrisku elektrikoak, etab.”.
Bezeroen artean, nazioarteko konpainiak daude, fabrikazio-plantak hainbat herrialdetan dituztenak. Horiek errealitate birtualaren teknologia ebaluatzen ari dira, langileen artean prestakuntza egiteko, batez ere lan-arriskuen prebentzioarekin zerikusia duen guztian. Bezeroen beste nitxo bat Lanbide Heziketako zentroak dira. “Gure plataforma oso harrera ona izaten ari da ikastetxeen eta ikasleen artean. LHko zentro horiek babes handia dute erakunde publikoen aldetik, hala nola Eusko Jaurlaritzaren aldetik, material teknologikoa erosteko laguntzen bidez. Aurten 15 prestakuntza-zentro baino gehiago sartu dira gure bezeroen sarean”, azpimarratu du Jon Martínezek.
Plataforma horren abantaila handienetako bat da hurrengoa da: ariketa horiek modu pertsonalizatuan diseinatu beharrik ez dagoenez, prestakuntza hori gauzatu ahal izateko prezio estandar bat ezartzen da. Mikel Cearsoloren arabera, beste CEO eta Ludusen sortzaileetako bat: “Plataforma honekin jartzen genuen erronketako bat errealitate birtualaren erabilera zabaltzea zen, hau da, enpresa gehiagok teknologia hori erabili ahal izatea. Langileen prestakuntza demokratizatu nahi dugu errealitate birtualaren bidez. Plataforma honek aukera ematen digu bezero bakoitzarentzako proiektu bat ez egiteko, bezero askorentzako produktu bat baizik. Urte batetik hona, 15 herrialdetako 100 bezero baino gehiago lortu ditugu 4 kontinentetan”.
Ludusen plataforma tresna dinamikoa da, eta hilabetez hilabete hazten jarraitzen du bezeroei eta prestakuntza-ariketei dagokienez. Mikel Cearsolok zehaztu duenez, “Gaur egun 13 produktu eta 200 ariketa baino gehiago ditugu plataforman, eta hiruhileko bakoitzean, batez beste, bi produktu berri eta 20 ariketa inguru gehitzen ditugu”.
Ludusen beste elementu garrantzitsu bat, ariketez haratago, erabiltzaileekiko interakzio-maila jakitea da, bai eta ariketa zehatzen ezagutzaren aurrerapena analizatzea ere. Trazabilitatea eta ariketa egin duen pertsonak behar bezala egin duen jakin ahal izatea funtsezkoak dira horrelako praktiketan, Jon Martínezek azpimarratu duenez: “Plataforma martxan jarri genuenetik, prestatzaileentzako tresna izan behar zuela planteatu genuen, eta, ahal den neurrian, prestatzaileek egin behar zutela. Guk oinarri teknologiko bat dugu, baina garrantzitsua da orain bete dugun prestatzailearen rola izatea. Diseinu-taldea handitu dugu eta, pedagogoak eta psikologoak ez ezik, Lan Arriskuen Prebentziorako prestatzaileak ere baditugu. Egin genuen lehenengo aldaketetako bat trazabilitatea lantzea izan zen, eraginkortasunaren berri izateko eta zer puntu hobetu behar diren ulertzeko… Eta, gero, informazio hori guztia bezeroen informazio-sistemekin konektatzen ari gara”.
Enpresa batek errealitate birtualean autoprestakuntza bat egiteko orduan aurki dezakeen eragozpen nagusietako bat da bisoreak eta ‘hardware’ egokia ez izatea, esperientziaz modu ezin hobean gozatzeko. Azken urteotan, horrelako gailuen prezioak jaitsi egin dira, eta erraz eskura daitezke berezko bisoreak. Ildo horretan, Mikel Cearsolok aurreratu duenez, “Une honetan plataforma hardwarearen agnostikoa da, hau da, bateragarria da ordenagailu bati konektatuta funtzionatzen duten merkatuko bisore guztiekin eta ‘standalone’ bisoreekin. Bezeroari helarazten diogun gauza bakarra da bisorea behar duela. Guri eskatu ahal digu, berak eskura dezake bere kontura, edo bisore bat izan dezake jada. Lehen, azken hau oso arraroa zen eta orain gero eta gehiago gertatzen zaigu”.
Ludusen etorkizuneko erronkak “makina jasotzaileen produktuak edo ‘soft skills’ produktuak” plataformarako ariketa berriak garatzen jarraitzea dira. “Bezeroekin etengabeko komunikazioan gaude eta eskatzen dizkiguten funtzionalitate berriak garatzen ari gara”, azaldu dute. Latinoamerikan hedatzen jarraitzea da beste erronka bat. “Mexikon, Kolonbian, Txilen, Argentinan, Bolivian, Ekuadorren, Perun, Costa Rican eta Panaman bezeroekin hazten ari garen partner programa bat dugu. Datorren urtean inguru horretan askoz hazkunde handiagoa izango dela uste dugu”, iragarri du Jon Martínezek.
Euskal enpresen artean berrikuntza bultzatzeko, enpresa txiki eta ertainetatik konpainia handietaraino, SPRI Taldeak Hazinnova, BDHI Konexio edo Innobideak bezalako programak eta laguntzak ditu. Hemen kontsulta daitezke.
ETEentzako, merkatuak dibertsifikatzeko, atzerriko bekak, nazioarteko lizitazioak, itzuli beharrik gabeko dirulaguntzak esportazioak sendotzeko, ezarpenak egiteko laguntzak edo nazioartekotzeko prestakuntza espezifikoa.
Interesgarria, ezta?