Euskadiko ETEntzako Eusko Jaurlaritzaren 2025 laguntzen plana.

Euskal enpresentzako laguntzak.

Onlineko jardunaldiak euskal enpresarentzat.

Filtra tu búsqueda

Ander Muñoz.
Elkarrizketak 5 Azaroa, 2024

CTA hidrogeno bidezko hegazkinaren fuselajearekin ari da lanean

Miñaoko Teknologia Aeronautikoen Zentroak Europako Faster H2 proiektuan hartzen du parte, 150 eta 250 bidaiari artean hartuko dituen egitura ultraefizientea diseinatzeko.

Teknologia Aeronautikoen Zentroari (CTA) buruz hitz egitea hegazkinen Arabako enpresa bati buruz hitz egitea da. Miñaoko teknologia Parkean du egoitza eta hasieratik sektore aeronautikoarekin estu lotuta dago. Une hauetan, Europako Faster H2 proiektuan murgilduta dago. Proiektu horren helburua da isurpenik gabeko hegazkin bat lortzea, hau da, klima neutraltasuna sustatzea sektore horretan. Horretarako, CTA hidrogeno bidezko hegazkinaren fuselajea garatzen ari da zehazki, enpresa-partzuergo batek 150 eta 250 bidaiari artean hartzeko sortu nahi duen egitura “ultraefizientea”, azaldu du Ander Muñozek, CTAren proiektuen arduradunak, Made in Basque Countryren mikrofonoetan.

Zein da CTAren jardueraren nukleoa?

Zentro teknologiko aeroespaziala gara eta material aeroespazialetan, egituretan eta I+Gko jardueraren osagarri handia duten sistemetan espezializatutako zentro teknologiko aeroespaziala da gurea. Teknologia horiek entseguen bitartez baliozkotzen dira batez ere, eta, horretarako, aeroegituretan, osagarri espazialetan, sistemetan (hidraulikoak, pneumatikoak…), entsegu-bankuen garapenean, su bidezko entseguetan, eta entsegu fluidodinamikoetan (haize-tunela) espezializatutako laborategiak ditugu.

Eta isurpenik gabeko hegazkintzatik gertu gaude?

Galdera zaila da… Aeronautikan, giza jardueren deskarbonizazioarekin lotutako arlo guztietan bezala, zati bat teknologien garapenaren mende dago, baina zati bat da errentagarritasun ekonomikoa eta/edo borondate politikoa. Lehenengoaren kasuan, uste dut teknikoki egingarriak diren isurpenik gabeko hegaldi libreetatik gertu gaudela, baina teknologia horiek orokortu eta gure aireportuetan hidrogeno bidezko hegazkinak ikusi arte urte asko igaroko dira. Kontuan izan behar da diseinu berrien segurtasuna bermatzeko eta ziurtatzeko prozesuak luzeak eta konplexuak direla.

Zein da Faster H2 proiektuaren helburua?

Helburu nagusia da oinarrizko teknologiak baliozkotzea, aukeratzea, ontzea eta frogatzea, eta egitura eta egonkortzaile integratuak, ultraefizienteak eta hidrogeno bidez elikatuak integratzea, irismen labur eta ertaineko hegazkin ultraefizienteentzat.

Eta CTAk zer rol du proiektu horretan?

CTAk parte hartzen duen lan-paketean hegazkinaren isatsaren efizientzia aerodinamikoa hobetzeko elementuak garatzen ari dira. Horretarako, alde batetik, erro bikoitzeko norabide-lema bat (NLR) diseinatzen ari gara, eta, bestetik, plasma eragingailu bat (DELFT+INTA). CTAren Haize Tunelean entseatuko dugu hori eta horretarako aipatutako garapenak integratu ahal izateko eredu aerodinamikoa diseinatu eta eraiki beharko dugu.

Ikerketa-lerro horrek noiz arte irautea espero da?

Faster H2 proiektuak hiru urteko iraupena du (2023-2025), baina, ziurrenik, teknologia horien ikerketarekin eta garapenarekin jarraitu beharko da isurpenak murrizteko helburuak bete ahal izateko.

Hidrogenoak, erregaiarekin alderatuta, hegazkin baten egituran duen garrantzia espazio kontua delako?

Hegazkin konbentzionalek kerosenoa erabiltzen dute motorretan. Erregai hori likidoa izaten da baldintza normaletan eta hegazkinaren hegoetan biltegiratzen da. Hidrogenoak masa-unitate bakoitzeko energia-dentsitate oso handia duen arren, dentsitate oso baxua du; hortaz, kopuru nahikoa metatzeko presio oso handiko (700bar) depositu handiak behar dira eta aparailuaren egituran integratu behar dira.

 

Lotutako albisteak

Lufe:  “Bezeroaren  esperientzia  modu  aktiboan  entzutea  da  hobetzen  laguntzen  dizuna”

Lufe: “Bezeroaren esperientzia modu aktiboan entzutea da hobetzen laguntzen dizuna”

Enrique Arrillagak duela hamar urte sortu zuen % 100 Euskadiko lehengaiez diseinatu eta fabrikatutako altzarien enpresa, eta dagoeneko hainbat herrialdetara saltzen du, hala nola Frantzia, Italia eta Portugalera.

Saitec:  “’Offshore’  energia  eolikoa  independentzia  ekonomikorako  aukera  da  Europarentzat”

Saitec: “’Offshore’ energia eolikoa independentzia ekonomikorako aukera da Europarentzat”

Javier Urgoiti Bizkaiko ingeniaritza-enpresaren bazkide sortzaileak nabarmendu du Euskadiko industriak potentziala duela sektore estrategiko hori erakartzeko 

ScrapAd:  “Sektorea  digitalizatu  nahi  dugu  ekonomia  zirkularra  bizkortzeko  eta  metal  birziklagarriak  baztertzea  saihesteko”

ScrapAd: “Sektorea digitalizatu nahi dugu ekonomia zirkularra bizkortzeko eta metal birziklagarriak baztertzea saihesteko”

Enpresa gipuzkoarrak, Sara Montesek eta Samuel Ruiz de Lorenzok sortuak, end to end formula eskaintzen du 125 herrialde baino gehiagotan hondakin metalikoen salerosketarako: kontratuak, dokumentazioa eta logistika kudeatzeaz arduratzen da, saltzailearen instalazioetan materiala biltzea eta erosleari entregatzea ziurtatuz.

Fivemasa:  “Isurien  kontrola  ingurumenerako  onuragarria  izateaz  gain,  lehiarako  abantailak  ere  eskaintzen  ditu”

Fivemasa: “Isurien kontrola ingurumenerako onuragarria izateaz gain, lehiarako abantailak ere eskaintzen ditu”

Mende erdi baino gehiagoko historiarekin, enpresa bizkaitarra airearen kutsadura kontrolatzeko makinen diseinuan, ingeniaritzan, fabrikazioan eta muntaketan espezializatu da, eta hainbat kontinentetara iristen da, Europan gero eta garatuagoa den araudia ahaztu gabe.

CRH,  eraikuntzan  soluzio  jasangarriak  eskaintzen  dituen  multinazionala

CRH, eraikuntzan soluzio jasangarriak eskaintzen dituen multinazionala

Elena Guede exekutibo arabarrak zuzentzen du Irlandako enpresaren jasangarritasuneko estrategia

Joan blogera

Jarrai gaitzazu

Kanal espezializatuak eta eguneroko gaurkotasuna gure sareetan.