Gaur egun, gero eta ohikoagoa da karbono-zuntzezko konpositeak erabiltzea, eta gero eta garrantzi handiagoa izango du etorkizunean. Mota horretako konposite bat karbono-harizpi aglomeratuek eta erretxinaz bustitakoek osatzen dute nagusiki, ezaugarri eta propietate handiagoak dituen material berri bat osatzen dutenak. Material horren abantaila nagusietako bat da oso pisu txikia duela da, erresistentziarik galdu gabe. Beraz, aeronautikan, garraioan eta espazio-industrian erabiltzen dela.
Material horren fabrikazioan zentratuta, Z-WasTEK proiektuak bere fabrikazioan sortutako hondakin erabat murriztu nahi ditu, kalitatea galdu gabe eta kostu lehiakorragoarekin. Ekimen honen helburua Zero Waste teknologia berriak garatzea da, kalitate handiko karbono-zuntz birziklatuz eta 3R erretxinaz (konpongarria, birziklagarria eta iraunkorra) eginda egongo diren konposite horiek fabrikatzeko. Material hori Cidetecek (BRTAko kidea) patentatu du. Lortutako materialarekin, automobilgintzako eta trenbideko sektoreetarako prototipo berriak garatuko dira.
Proiektuaren burua Hettich (Aizarnazabal) da, eta bere helburua proiektuaren barruan automobilgintzaren sektorerako 3R material konposatuan oinarritutako erakusle berritzaile bat diseinatzea eta garatzea da, karbono eta birziklatutako zuntzak konbinatuz. Gainera, Cidetec Surface Engineering (Donostia) ikerketa zentroak eta Mariskone (Oiartzun), Fibertecnic (Gasteiz), Fiber Profil (Legazpi), Segula Technologies (Zamudio), Igestek (Derio), Maier (Gernika) eta Inkoa (Erandio) enpresek parte hartzen dute proiektuan.
Parte hartzen duen enpresa bakoitzak rol berezia du proiektuan, hainbat esparrutan lan eginez. Esate baterako, Mariskonek beste erakusle bat garatzea du helburu, autobus elektriko baten gurpil-estalki baten infusio-prozesuaren bidez, kimikoki errebalorizatutako karbono-zuntzezko ehun ‘mat’ batekin indartuta, ekoizpen-errefusak erabilita. Beste kasu bat Fibertecnic da, zeinak kanpoko trenbide-bagoiko panel berri bat diseinatuko baitu 3R konpositea erabiliz, birziklatutako karbono-zuntzezko prepregetan oinarrituta. Bestalde, Fiber Profilek bere piezen balioa handitu nahi du, profil berri bat garatuz gama altuko ibilgailuaren sektorerako. Horretarako 3R konposite batean oinarrituko da, karbono zuntz eta karbono zuntz birziklatuak konbinatuz.
Segulak software berri bat eta tresna berriak garatuko ditu, akatsak ikuskatzeko eta aztertzeko prozesuan integratu eta erraztuko direnak. Bestalde, Igestekek gaininjekzio konbinatuz fabrikatutako froga-gailu bat garatuko du, fabrikazio-hondakinetatik datozen 3R konpositeen birziklatze mekanikotik lortutako substratua eta prestazio handiko termoplastikoa. Maier-en helburua da 3R konpositeen birziklatze kimikotik lortutako karbono-zuntz laburrez indartutako eta ABS oinarritutako material garatzea eta ikertzea. Eta azkenik, Inkoak proiektuan garatuko diren erakusle berrien bizi-zikloa eta kostuak aztertuko ditu. Gainera, gainerako enpresekin lankidetzan arituko da Ekonomia Zirkularreko estrategia berriak garatzen, 3R konpositeen hondakinen prozesuari dagokionez.
Z-WasTEK proiektua SPRIren Hazitek programaren barruan dago, eta Europar Batasunak finantzatzen du Eskualde Garapeneko Europako Funtsaren (EGEF) bidez, 2,4 milioi euroko aurrekontuarekin. Proiektua 2020an hasi zen eta 2022an amaituko da.
SPRI Taldeak euskal enpresen I+G bultzatzen du tresnekin, aktiboekin, laguntzekin, lantalde eta aliantzekin, ikerketa sustatzeko eta teknologia berriak sortzeko. Hori dena Elkartek, Emaitek edo Hazitek bezalako programen bidez lortzen da, eta horien informazioa hemen dago eskuragarri.
ETEentzako, merkatuak dibertsifikatzeko, atzerriko bekak, nazioarteko lizitazioak, itzuli beharrik gabeko dirulaguntzak esportazioak sendotzeko, ezarpenak egiteko laguntzak edo nazioartekotzeko prestakuntza espezifikoa.
Interesgarria, ezta?